Saturday, January 9, 2010

Thiết kế nghiên cứu theo phương pháp hỗn hợp (Mixed Methods) - free content from the web for my Masters' students

Gửi các bạn học viên cao học đo lường - đánh giá trong giáo dục
--
Quan trọng cần chú ý:
Các bạn có thể đọc tài liệu này, về Phương pháp nghiên cứu khoa học, do BS Hồ Hải gửi cho tôi để chia sẻ đến những ai cần dùng. Tôi có hỏi, và được biết đây là tài liệu dịch, bản gốc tiếng Anh (?) do tổ chức SIDA - Swedish International Development Cooperation Agency - cung cấp để đào tạo cho VN, và phía VN đã dịch ra để sử dụng. BS Hồ Hải có được 1 copy vì theo học lớp đó, hình như thế? Tôi đã cất lên trên google docs, và để ở chế độ share với mọi người. Ai cần thì vào link tôi gửi ở trên để lấy xuống.

--
Hôm nay tôi có dịp trao đổi với một vài bạn về đề cương luận văn mà các bạn sắp phải nộp, và thấy rõ các bạn còn rất lúng túng về mặt phương pháp. Cái này cũng dễ hiểu thôi, vì trong suốt thời gian đi học cho đến nay thì các bạn được chuẩn bị hết sức sơ sài, nếu có (mà đa số thì không).

Cũng không biết làm sao giúp các bạn, nếu các bạn không tự bổ sung kiến thức và kinh nghiệm! Và tự học, chủ yếu là qua tiếp xúc trực tiếp với những người có kiến thức và kinh nghiệm hơn mình (tôi đang cố làm cho các bạn, nhưng khó, phải không), hoặc nếu không, thì qua việc tự tìm và đọc.

Và để hỗ trợ cho các bạn trong cách làm thứ hai, tôi cũng cố tìm để đưa lên đây. Và thấy cái này, mừng quá, mặc dù bằng tiếng Anh, nhưng cứ đưa lên đã. Sẽ dịch, hoặc viết tóm tắt, hoặc viết bài mới bằng cách tổng hợp nhiều nguồn, để gửi lên cho các bạn sau.

Hy vọng nó có ích cho các bạn!

--
A Mixed Method Design

Author: Olivia Hunt

This article is devoted to a mixed method research design. In the article special attention is paid to quantitative and qualitative approach for the design of a research as essential components of a mixed research paradigm. There are main research paradigms in education and science. They are: quantitative research, qualitative research and mixed research.

A mixed research design is a general type of research that includes quantitative and qualitative research data, techniques and methods. All these paradigm characteristics are mixed in one case study. This method design involves research that uses mixed data (numbers and text) and additional means (statistics and text analysis). A mixed method uses both deductive and inductive scientific method, has multiple forms of data collecting and produces eclectic and pragmatic reports.

Two main types of a mixed method are: mixed method and mixed model research. A mixed research method is a research in which you use quantitative data for one stage of a research study and qualitative data for a second stage of a research. A mixed model design is a research in which you use both quantitative and qualitative data in one or two stages of the research process. The mixing of quantitative and qualitative approaches happens in every stage of a research.

In a research it is important to use a mixed research method for the conducting of a detailed research. The advantages of a mixed research are:
1) The strength of the research;
2) Use of multiple methods in a research helps to research a process or a problem from all sides;
3) Usage of different approaches helps to focus on a single process and confirms the data accuracy. A mixed research complements a result from one type of research with another one. This research does not miss any available data.
A quantitative component of a mixed research assumes the usage of deductive scientific method while qualitative component assumes inductive scientific method. Moreover, a quantitative approach collects quantitative data based on exact measurement applying structured as well as validated information collection. For instance, rating scales, closed-ended items and responses. This approach produces statistical report with correlations.

A qualitative component uses qualitative information. For instance, interview, field notes, open-ended questions etc. This approach considers a researcher to be the major means of information collection. At the end of a research this approach supposes a narrative report with context description, quotations taken from research material.

It is important to stress that there are many ways of research performing. Quantitative and qualitative methods have their advantages and disadvantages in a research. However, you may summarize the advantages of both methods and have accurate information on implementation, findings and conclusions of your research project. Qualitative and quantitative research methods have different strengths, weaknesses and requirements that affect researcher’s project accuracy. The aim of a mixed method design is to summarize positive aspects of two approaches and produce a highly accurate data.

When you use several methods in your research process, then you can use the strength of every type of information collection and minimize the weak points of every of both approaches. A mixed method approach of gathering and evaluation can increase the validity and accuracy of the information. The article briefly analyzes a mixed method research design including the major components: quantitative and qualitative approach for the design of a research. The article proves the effectiveness of a mixed method design.

The article was produced by the writer of Essay-Paper.net. Olivia Hunt is a 4-years experienced freelance writer of Essay Writing Service. Contact her to get information about essay writing service and online writing at our website.

Article Source: http://www.articlealley.com/article_185975_22.html

About the Author:

http://www.essay-paper.net/

--

6 comments:

  1. Chị mới thêm phần đầu bài viết này à. Tôi có gửi mail cho chị về SIDA đấy. Khi chị xem mail xong thì xóa comment này nhé.

    ReplyDelete
  2. Bác Hải,

    1. Cám ơn bác đã sửa. Tôi sẽ sửa lại; sai thì sửa có gì đâu bác. Tôi không xóa còm đâu, vì nó là bằng chứng của sự trao đổi, học tập, và tiến bộ cơ mà! (Tôi đi dạy mà!)

    2. Cũng có CIDA nữa bác ạ, nó là của Canada. Tên y hệt như vậy, nhưng là Canadian International Development Agency. Ở ĐHQG-HCM đang có một đề án với tổ chức này, do TT của tôi "chạy việc" chính. Nên khi bác nói SIDA, tôi nghĩ ngay đến CIDA này. Mặc dù cũng biết SIDA mà bác nói.

    Một lần nữa cám ơn bác, thay mặt các học viên của tôi nữa.

    PA

    ReplyDelete
  3. Cám ơn bác. Tôi có biết nó. Tổ chức này cũng tài trợ VN khá nhiều. Có cho đi học các lớp ngắn hạn ở Thụy Điển nữa. Tôi có một cô bạn đi học về Quản lý dự án do SIDA này tài trợ từ năm 2002, 2003 gì đó.

    Tôi muốn tìm bản gốc tiếng Anh của tài liệu bác gửi mà không thấy. Bác có biết nó ở đâu không nhỉ, nếu biết chỉ cho tôi nhé.

    Cám ơn bác một lần nữa.

    PA

    ReplyDelete
  4. I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don't know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often.

    Alena

    http://grantsforeducation.info

    ReplyDelete
  5. Dear Hattie,
    Nice to have someone come and comment in English. But I am curious: my blog is mainly in Vietnamese. How come you can read and enjoy it, unless you can read Vietnamese. But Vietnamese is not a very popular foreign language in the world. So ... if I assume that you are somehow related to Vietnam (eg, of Vietnamese origin), is that a logical assumption?

    Waiting to hear more from you, and yes, please come, read along, and leave your comment!

    Cheers

    ReplyDelete